DOA DOA AHLI SUNNAH WAL JAMAAH | AYFAN AL MUCHTAR GADENG

Anak Sebagai Amanah Dan Anugerah Allah Anak yang dilahirkan merupakan amanah Allah swt. Ia dilahirkan dalam keadaan suci bersih atas fitrah. Maka menjadi kewajipan ketas kedua ibu bapa mendidik dan mengasuh anak-anak supaya menjadi anak yang soleh, beriman dan bertakwa. Kejayaan dalam mendidik anak-anak dengan acuan Islam akan menjadi sebab kepada pembinaan keturunan yang baik, sebaliknya kegagalan dalam mendidik mereka akan mengundang malapetaka yang besar. Apabila anak dilahirkan kedunia ini, maka ia hendaklah disambut dengan cara yang dianjurkan Allah swt dan Rasulullah saw supaya ia terpelihara daripada perkara-perkara yang tidak dibenarkan syarak. Bacaan Ketika Hendak Bersalin Disunatkan bagi sesiapa yang melawat perempuan yang sedang sakit hendak bersalin membaca ayat-ayat Al-Quran dan doa-doa tertentu untuk memudahkan bersalin, antaranya:

 

1- Surah Al-Ikhlas Surah Al-Ikhlas Bergambar Maksud Firman Allah Ta’ala: Katakanlah (wahai Muhammad): “(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa; “Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; “Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; “Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya”.

 

2- Surah Al-Falaq Surah Al-Falaq Bergambar Maksud Firman Allah Ta’ala: Katakanlah (wahai Muhammad); “Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk, “Dari bencana makhluk-makhluk yang Ia ciptakan; “Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk; “Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan); “Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya”.

 

3- Surah An-Nas Surah An-Nas Bergambar Maksud Firman Allah Ta’ala: Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku berlindung kepada (Allah) Pemulihara sekalian manusia. “Yang Menguasai sekalian manusia, “Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia, “Dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam, “Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia, “(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia”.

 

4- Surah At-Tariq (Sila Rujuk Dalam Al-Quran Al-Karim)

 

5- Surah Maryam (Sila Rujuk Dalam Al-Quran Al-Karim)

6- Surah Yassin (Sila Rujuk Dalam Al-Quran Al-Karim)

 

7- Ayat Kursi Ayat Kursi Mudah Melahirkan Anak Maksud Firman Allah Ta’ala: “Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafa’at di sisi Allah tanpa izin-Nya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi[161] Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.” *[161]. Kursi dalam ayat ini oleh sebagian mufassirin diartikan dengan ilmu Allah dan ada pula yang mengartikan dengan kekuasaan-Nya.

 

8- Surah Al-A’raf Ayat: 54 Surah Mudah Lahir Anak Maksud Firman Allah Ta’ala: “Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa lalu Ia bersemayam di atas Arasy; Ia melindungi malam dengan siang yang mengiringinya dengan deras (silih berganti) dan (Ia pula yang menciptakan) matahari dan bulan serta bintang-bintang, (semuanya) tunduk kepada perintahNya. Ingatlah, kepada Allah jualah tertentu urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. Maha Suci Allah yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam.”

 

9- Surah A’basa Ayat: 18-20 (Baca Sebanyak 3 Kali) Surah Mudah Bersalin Maksud Firman Allah Ta’ala: “(Tidakkah ia memikirkan) dari apakah ia diciptakan oleh Allah?, Dari air mani diciptakanNya, serta dilengkapkan keadaannya dengan persediaan untuk bertanggungjawab, Kemudian jalan (baik dan jahat) dimudahkan Tuhan kepadanya (untuk menimbang dan mengambil mana satu yang ia pilih).”

 

10- Membaca Doa Seperti Berikut: (Baca sebanyak yang boleh) ﺤﻨﺎ ﻭﻟﺪﺖ ﻤﺭﻴﻡ ﻭﻤﺭﻴﻡ ﻭﻟﺪﺖ ﻋﻴﺴﻰ ﺍﺨﺮﺝ ﺍﻴﻬﺎ ﺍﻟﻤﻮﻟﻮﺪ ﺒﻗﺪﺮﺓ ﺍﻟﻤﻠﻚ ﺍﻟﻤﻌﺒﻮﺪ “ Hannaa Waladat Maryama Wa Maryama Waladat ‘Iisaa Ukhruj Ayyuhal Mauluudu Biqudrotil Malikil Ma’buudi “. Artinya : “ Hana melahirkan Maryam, sedangkan Maryam telah melahirkan ‘Isa. Keluarlah (lahirlah) hai anak dengan sebab kekuasaan Raja (Allah) yang disembah “. Keterangan : Telah diceritakan bahwa Nabi ‘Isa bin Maryam ‘Alaihis Salam dan Nabi Yahya bin Zakaria ‘Alaihis Salam pada suatu hari berjalan bersama-sama pergi kesuatu daerah. Sesampainya didaerah itu beliau mendengar suara wanita mengerang-erang kerana menemui kesulitan dalam bersalin. Maka Nabi ‘Isa berkata kepada Nabi Yahya : “ Bacakanlah do’a tersebut diatas kepadanya “. Kemudian setelah dibacakan do’a tersebut lahirlah anak yang masih didalam kandungannya dengan mudah &ldqua;. Amalan Ayat-Ayat Beserta Doa-Doa Diatas Ayat-ayat beserta doa-doa diatas boleh juga dibaca dan dihembuskan kedalam segelas air untuk diberi minum kepada perempuan yang hendak bersalin (Semasa mengandung sembilan bulan) atau dibaca pada minyak zaitun untuk disapu pada perut dan diminum satu sudu besar setiap hari. Amalkan selalu, InsyaAllah dipermudahkan bersalin dengan kuasa Allah swt.

 

from : muchtar gadeng

 

 

 

http://picasion.com/ Ketahuilah bahwa bayi yang lahir ke dunia ini, telah diintai oleh syetan sejak pertama kali ia keluar dari rahim ibunya. Karena memang syetan akan selalu berusaha untuk menggoda setiap manusia di muka bumi agar berdalih pada dosa dan kemungkaran. Sehingga syetan pun akan mendatangi setiap bayi dan menusuk tepat ke mata anak tersebut guna menutupi pandangan bayi dari perbuatan baik. Abu Hurairah ra. mengabarkan, Nabi Muhammad SAW bersabda yang artinya “Tiada seorang bayi pun yang dilahirkan kecuali setan menyentuhnya saat Ia dilahirkan. Lalu Ia mengeluarkan suara jeritan karena sentuhan setan padanya, kecuali Maryam dan anak laki-lakinya. (HR. Bukhori dan Muslim)”. Oleh sebab itu setiap bayi yang baru lahir harus dilantunkan adzan di telinganya, dan dibacakan doa bayi baru lahir sunnah agar terhindar dari tusukan syetan. جَعَلَ اللهُ مُبَارَكًا عَلَيْكَ وَ عَلَى أُمَّةِ مُحَمَّدٍ 

Semoga Allah menjadikannya anak yang diberkahi atasmu dan atas umat Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam. Ketahuilah bahwa bayi yang lahir ke dunia ini, telah diintai oleh syetan sejak pertama kali ia keluar dari rahim ibunya. Karena memang syetan akan selalu berusaha untuk menggoda setiap manusia di muka bumi agar berdalih pada dosa dan kemungkaran. Sehingga syetan pun akan mendatangi setiap bayi dan menusuk tepat ke mata anak tersebut guna menutupi pandangan bayi dari perbuatan baik. Abu Hurairah ra. mengabarkan, Nabi Muhammad SAW bersabda yang artinya “Tiada seorang bayi pun yang dilahirkan kecuali setan menyentuhnya saat Ia dilahirkan. Lalu Ia mengeluarkan suara jeritan karena sentuhan setan padanya, kecuali Maryam dan anak laki-lakinya. (HR. Bukhori dan Muslim)”. Oleh sebab itu setiap bayi yang baru lahir harus dilantunkan adzan di telinganya, dan dibacakan doa bayi baru lahir sunnah agar terhindar dari tusukan syetan. Doa untuk Bayi Baru Lahir Agar Terhindar dari Gangguan Setan Untuk menghindari gangguan syetan kepada bayi yang baru lahir, selain dengan mengumandangkan adzan, juga haruslah ditambah memohon perlindungan kepada Allah SWT dengan doa. Berikut ini ada doa untuk bayi baru lahir arab, latin, dan artinya yang bisa disimak dan diamalkan dalam kehidupan sehari-hari. Kita bisa memohon perlindungan untuk anak dari gangguan setan, dengan doa seperti yang pernah dipraktekkan Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, ketika mendoakan cucun beliau, yakni Hasan dan Husain. Ibnu Abbas menceritakan, bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam membacakan doa perlindungan untuk kedua cucunya,

أُعِيذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّةِ، مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ وَهَامَّةٍ، وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لَامَّةٍ

Artinya: Aku memohon perlindungan dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna, dari semua godaan setan dan binatang pengganggu serta dari pandangan mata buruk. (HR. Abu Daud 3371, dan dishahihkan al-Albani).

Comments

Please login first for post a comment

Widget